2023.10.28. Részleges 12% Holdfogyatkozás

2023.11.01 17:35

 

Részleges Holdfogyatkozás 12%   2023.10.28.
Az időjárás jelentés bizakodó előrejelzést adott.A felhők már a fogyatkozás előtt néhány órával eltakarodtak az égről.Az igaz hogy párát sőt ködöt jósoltak,de azt már láttam hogy köd nem lesz mert túl meleg volt még az idő hozzá,de a pára az lesz.Igaz akkor még nem gondoltam hogy akkora párapartalom lesz hogy az gondot fog okozni.A megfigyelésben az alábbi eszközöket használtam: 150/1200 SkyWatcher refraktor,ennek hátán a 102/660 refraktor az egész egy EQ5 mechanikán,20X80 Konus óriásbinokulár,12x50 Lacerta Explorer látcső.A környező fényforrások most kivételesen nem zavartak a jelenség elég fényes volt ahhoz hogy az se zavarjon ha atomvillanást látok.Már rég felfigyeltem a Hold fogyatkozásakor fellépő intenzitások furcsaságára, érdekességére így most is inkább a vizuális megfigyelés volt a fő irány.

A fogyatkozás alatt sem szabad szemmel sem a távcsöveken át nem éreztem vörösödést vagy bármilyen színelváltozást a Holdon.Igaz a pára a megfigyelés alatt olyan mértékben akadályozta a munkát hogy papírzsebkendővel törölgettem az objektíveket aztán feladtam és a lencsékre lecsapódott vékony vízrétegen át figyeltem az eseményt és fotóztam.Szerintem víz alól még nem néztem Holdfogyatkozást,talán ilyesmit láthatnak a halak is ha felnéznek az égre.Ennek ellenére sikerült számomra érdekes megfigyeléseket végezni,a kisebbik látcsövemet sikerült megvédeni a párától így sűrűn forgattam a kezemben.

A legérdekesebb jelenség a Hold déli, árnyékban fekvő peremén végig egy világos sáv futott félkörbe.Szintén meglepett hogy a Tycho egyik markáns sugársávja az árnyékban is jelentősen fényesebb volt,szinte kettévágta a sötét féltekét.Fotók kiértékelésekor is kitűnt hogy ez a sáv a rövidebb (zöld és kék de inkább a zöld) hullámhosszakon fényes,jól látható az árnyékban míg a vörös tartományban egyszerűen láthatatlan.Ugyanezt tapasztaltam a Hold alsó peremén végigfutó "alkonyati zónán".Mivel a jelenségek  hasonlóak így logikus az okokat is ugyanott keresni.Más Holdfogyatkozáskor is feltűnt hogy árnyékban mekkora különbségek vannak (vagy néhány százalékos Holdsarlónál ahol Földfény által megvilágított sötét oldal is látszik) a Mare területek sötét vulkanikus és a Terra felföldek világos anyaga közt.Igen ám de itt  nincsenek Mare területek az egész ahol az árnyék átvonult világosabb Terra vidék! Na és most jön be a képbe a Tycho világos sugársávjai.A sugársávokat szferulák (üvegcseppek) alkotják  amelyek jól visszaverik a fényt.

Ezek egy része tiszta üveg vagy kevés szennyezőanyaggal egybeolvadt 2mm-nél kisebb (tipikusan 100mikrométer) többnyire gömböcskék,cseppecskék. A Tycho-kráter sugársávjai sűrű és nagy mennyiségű üvegcseppet tartalmaz míg a Terra vidék már szétszórt kevés szferulát tartalmazhat.De mivel a Hold görbülete miatt egyre nagyobb területre látunk rá ferde szögben, a kevés ritkás üveggömb rétegek látszólag sűrűbbnek fogjuk érzékelni.Vizuálisan rendkívül jól látható volt és látványnak sem volt utolsó bármilyen távcsővel is figyeltem meg.Eredetileg az utcáról lett volna megfigyelve és meg is lett volna hirdetve de sajnos a diófa teljesen blokkolta ezt a próbálkozást.Így csak az udvar egy részéről volt látható nálunk.Marad a tisztelt publikumnak a fotók megtekintése amely talán kis részben kárpótolja az elmaradt élményt. A felvételeket Canon EOS 350D  fényképezővel minden kép 5x1/500 sec,ISO100 érzékenységgel készült.

Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!