A NEOWISE-Expedíció (C 2020 F3 NEOWISE)

2020.07.12 17:21

 Hát kérem szépen, néha muszáj kitelepülni.Egy ilyen szép üstököst megnézni,lefotózni vétek lenne kihagyni. Vettem ki szabadságot, összecsomagoltam a felszerelést,felkötöttem a biciklimre és nekivágtam. A Frászbúk-on meghirdettem hogy kint leszek hajnalban, aki kedvet érez az kijöhet.Vagy 30kg-nyi cucc volt rajtam és a kerékpáron. Gondolkodtam is hogy visszafelé is fel tudom-e rakni mert kint nomád körülmények lesznek! Aztán beigazolódott optimizmusom odakint gyorsabban szedtem magam össze mint itthon.Vittem két flakon szúnyogriasztót ami szintén kellett majdnem el is használtam az egészet.Rengeteg szúnyog várt,éhesek voltak és ma embert akartak enni.A farmeromat is átszúrták! Kint a réten senki nem volt csak egy aranysakál ordított,de visszaordítottam hogy tipli van öreg itt tudományos munka folyik! Mire összeraktam az egész hóbelebancot a helyszínen nem is sokat kellett várnom megjelent az üstökös! Mint vékony ceruza lógott egy erdősáv fölött.A látcsövemben gyönyörű látvány fogadott! Sárgás színű volt az egész.Közben a szúnyogok pihenőt fújtak így gondtalan is lettem 40 percre.A fényképezőmet felraktam a 127-es lencsés távcsövemre és fotózni kezdtem.Már az első 15mp-es képeken láttam itt szép eredmények várhatók! Most még a tökös a Nap  és a Merkúr "felett" húz de megyen az feljebb retrográd pályáján.Igaz halványabb lesz a közeljövőben de a kora esti égen is látható lesz majd.E sorok írásakor 120 millió km-re van a Földtől.

Vittem zsebrádiót is,kint a pusztában szólt a zene nem is halkan! Láttam a többi bolygót a hátam mögött a Vénusz is kelt,minden tökéletes volt! Az üstökös 2-3 fok hosszú csóvával mutatta magát bár hosszú expós képeken 7-8 fokot is elérte( kábé 20 milió km hosszú csóva)! Ez annyit tesz hogy ha kimérek 8 centit az ujjammal és kinyújtom a kezem az pont 8 foknak felel meg az égen.Készítettem alapobjektíves képet is amolyan asztrotájkép jelleggel is.Legyen ilyen is ha már 6300 évet kell várni míg visszajön,legyen mit nézegetnem! Igaz nem ez a rekorder mert volt szerencsém 72000 éves periódusú üstököshöz is.

 Hamar eltelt az a 2 óra amíg kint voltam. 03:00-kor vendégek nem jelentkeztek (meg volt hirdetve aki akar  kijöhet) Így majdnem 4-kor szedelőzködtem.Akkor megint volt egy szúnyogroham de már nem érdekelt.  Nemsokra rá csak volt egy emberke(Kósa Misi) aki megnézte volna az égi tüneményt csak elaludt és akkor ért ki mikor már pont nem voltam kint. Remek egy éjszaka volt,vesztettem vagy 2 liter vért de megérte! A műszerek: 127/700 Fraunhofer refraktor,EQ5 mechanika,Canon EOS 350D fényképező,12x56 Delta Titanium látcső.

Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!