Az Asi 178MC kamera hűtése

2021.02.10 18:54
Az Asi 178MC kamera hűtése.
A kamerám gyárilag nem rendelkezett aktív hűtéssel de a passzív hűtése sem volt elfogadható.Elgondoltam hogy veszek egy gyárilag aktív hűtéses kamerát de az ára (360000ft-tól kezdődik) meggyőzött hogy inkább csináljak rá egyet.A neten szétnézve találtam is olyan webhelyet ahol Peltier hűtést adnak komplett szettben,bordákkal ventilátorral.Az ára is elfogadható, 12000ft volt.
Hűtőzselét is vettem pluszba.Mivel tudtam hogy fog kinézni az egész ,beszereztem egy digitális hőmérőt is amely közvetlenül érintkezik a kamera házával így nem kell a hőkamerával mindig méricskélni mennyi az annyi már a helyét is láttam hova teszem majd.Az ára se volt eget rengető mindössze 2000ft volt.Tápegységet is néztem hozzá mert bizony a nagy teljesítményű Peltier hűtő eszi az Amperokat! 12V 5A teljesítményű trafó kemény 3380ft-ba került.Egy pár DC csatlakozót is rendeltem pár száz forintért.Egy kapcsoló még és meg is vagyunk.Nézzük mit is értünk el vele! Bekapcsolás után már rögtön érezhető volt a hűtés a kamerán.Mindössze 4 perc alatt olyan szintre hűlt a kamera hogy a szoba párája kicsapódott rajta! Megjegyzem bent +25+27 fok volt a hőmérséklet! A biztonság kedvéért csak 9V-ot adtam neki és 1,5A-t hogy nehogy "gixer" legyen már az első próbajáratnál.A trafó az melegedett mert hát túl volt terhelve de nem volt vészes. Azt is mondhatjuk hogy kábé 50% teljesítményen (a fesz 75% az erősség 30%-on) -16 fokra hűtötte le a kamerát a rendszer!!!!! Ez még testvérek közt is ~41 fok a különbség! Papíron 65 fokot ígérnek ezt tuti hozza a készülék! Igaz a hűtése szerintem túlméretezett de inkább nagyobb legyen mint kisebb! Lentebb linkelem hol szereztem be a cuccokat ha valakit érdekelne.Most már csak élesben kell kipróbálni! De ahhoz jó idő kell....
Maga a kamera gyárilag úgy van kialakítva hogy az érzékelő hátától egy alu tömb szállítja a hőt a burkolatra amelyen dizájnos bordák is vannak.Ez elégséges hűtés lenne ha nyáron nem menne föl 20 fok fölé a hőmérséklet.A QHY kamerámmal összehasonlítva amelyen eddig semmilyen hűtés nem volt,elmondható hogy ez a kevés is látványos a semmihez képest!!! Viszont legalább ekkora a különbség a hűtött és a minimál hűtésű kamerák között!!!! A QHY kamerámat +27 fok fölött 30% érzékenység fölé egyszerűen nem lehetett zavarni mert a kép olyan volt mint amit söréttel szembelőttek! Az Asi ekkor is használéható maradt,de látszódott azon is hogy nem szereti. Na majd ezek után megnézzük mit is tud az ég alatt......
 
https://www.aligvarom.hu/Peltier-elemes-huto-keszlet-12V-6A-ElemTEC1-12706
https://www.metroman.hu/termekek/Muszaki-cikkek/
 
Sz.Á.I.
 

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!