Az M-61 galaxisban feltűnt szupernóva észlelése

2020.05.24 17:16

 Sajnos az idő nem igazán kedvezett de azért csak sikerült meglőni ezt az aránylag fényes 14m körüli robbanást.Az anyagalaxis 52 millió fényévre található a Szűz csillagképben,nekem a diófa ágai és a szomszéd tetője között.A munkából 1 órával korábban hazaszöktem hogy le tudjam fotózni mielőtt befordul a "szürkületi" zónába.Vizuálisan a 254/1200 Newton távcsövemmel nem láttam, pedig vártam.Az anyagalaxis 10 magnitúdó körüli a felhős idő  és a belváros fényei miatt aránylag nehezen vettem észre pedig ennek a távcsőnek simán hoznia kell! A kamera felhelyezése után a laptopon már néhány másodperces expó is gyönyörűen mutatta hogy ott a vendégcsillag!A fenti képet 12mp-es expókkal készítettem 75% érzékenységgel egy ASI 178 MC kamerával.Az eredeti képen (ez vágott) a beszűrődő fények a kép alján és tetején szép kis gradienst vagyis fényes keretet hozott össze ezt levágtam.Mivel korábban az M-1 Rák-ködöt már fényképeztem ezért eszembe jutott hogy ugyanaz a folyamat játszódik ott le mint itt ezer évvel ezelőtt(a Rák-köd annyi éves).Mivel ez is egy II. típusú szupernóva az ott kialakult neutroncsillag (esetleg kis tömegű fekete-lyuk) nagy sebességgel távolodik a robbanás centrumától.Ennek oka hogy a szupernóvák nem szimmetrikusak a robbanás nem hat minden irányban egyenlően.Már a mágneses tengely is erősen rányomja a bélyegét a robbanásra, a tengelye mentén nagyobb energia távozik.Azt is figyelembe kell venni hogy az ilyen nagy tömegű vörös-óriások félszabályos változók voltak és a konvektív cellák amelyekben felfelé majd lefelé áramlik a forró gáz nem egyszerre megy végbe a csillag felületén.Ezt úgy kell elképzelni hogy a csillag egyes részei tágulnak más részei süllyednek.Emiatt a csillag tényleg úgy néz ki mint egy hatalmas karfiol!Az ilyen cellák méretei olyan hatalmasak is lehetnek hogy csak néhány esetleg tucat fér el a csillag felületén!Az ilyen pulzáció miatt a csillag tömegközéppontja picit máshova helyeződik át mint ahol a mag tömegközéppontja van.A mag összeomlása után a felszabaduló energia erre a másik pontra rá tud támaszkodni és "elrúgni" magát.Természetesen a magban lejátszódó áramlások a kollapszus során amelyek kaotikusak lehetnek szintén egy véletlen faktort játszik.Magyarán megjósolhatatlan merre és mekkora erővel száguld majd el.(akár 2,5 millió km/óra sebességgel)

 Itt már a színes kép, bejelölve a szupernóva. Ez volt életem 3. szupernóvája! Bár ebben a galaxisban már eddig 5 robbanást láttak ezért a szupernóva vadászok figyelik.A galaxis Seyfert2 típusú vagyis pici fényes maggal rendelkezik.Ennek oka a működő fekete-lyuk benne,amelynek az anyagkilövelésére (pontosabban a befogott anyagkorong dobja ki a fekete-lyuk segítségével) lapos szögben látunk rá. Lényegében majdnem ránk céloz a fekete-lyuk.Kábé 20-30 fokkal mellénk lő, bár ilyen nagy távolságból amúgy is hatástalan lenne.

No, ennyit akartam így hirtelen köszönöm a figyelmet,további jó böngészést!

Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!