Azok a szép napok.

2016.04.29 00:48

Előre bocsájtom hogy ez egy könnyedebb hangvételű írás lesz.Egy Holdfogyatkozás egy Napfogyatkozás vagy az egyik bolygó átvonulása a nap előtt az újságokban meg szokott jelenni,TV-ben mutatják.Akik csak nyomtatott formában ismerkednek az ilyen jelenségekkel szép dolgokról maradnak le.Igaz én már annyi holdfogyatkozást láttam már hogy a könyökömön jön ki és csak akkor figyelem meg ha az idő is ideális.Emlékszem régen az egyik fogyatkozás alkalmával ritka tiszta időt sikerült kifogni amilyet azóta se láttam.Az  M41 nyílthalmazt a Nagy Kutyában szabad szemmel láttam! Higgyétek el az piszok jó időt jelent!

 

(Horváth Zoltán felvétele 102/1300 Makszutov-Cassegrain, Samsung ES28, a távozó Föld árnyékával, itt már háborítatlan a kép :)  )


A Hold fogyatkozásának nagysága a Föld légkörétől is függ.Most nem akarok arra kitérni hogy a Föld árnyékkúpja teljesen vagy egészben lefedi-e a Hold felületét.Ami viszont lényeges az az hogy ha sok a föld légkörében a por, a piszok, a felhőzet, a Hold sokkal sötétebb,mélyvörös színű. Volt hogy majdnem teljesen el is tűnt!

  (Alapobjektíves felvétel Fujifilm Finepix S1000 fényképezőgép. A 2011-es nagyon sötét Holdfogyi.)


A galériában megtalálható Horváth Zoltán képsorozatából készített montázs a Holdfogyatkozás menetéről.Ide viszont egy szintén alapobjektíves montázs kerül.

   A másik gyönyörű és jogosan felkapott téma a Napfogyatkozás.Egyszer a Szegedi szabadstrandról jöttünk hazafelé mikor feltűnt hogy csorba a Nap.    Akkor esett le ezt benéztem csak a végét láttam. :(  Később egy pár szépen elkészített kép kárpótol az elvesztett lehetőségért.Az alábbi kép a 2005 10.03.-ai felhőktől nem mentes égen készült.

A fogyatkozás csak 51%-os volt de azt hiszem a kép magáért beszél.Később se volt jobb a helyzet 2006-ban 03.29.-én még ramatyabb időjárás mellett próbáltam meglátni azt amit lehetett.

Aztán a másik emlékezetes dolog volt a Vénusz bolygó átvonulása a Nap előtt.Azóta se láttam ilyen kaliberű eseményt!

A felvétel 2004.07.08.-án készült emlékszem mert aznap nem mentem dolgozni. :) Egy régi kis lencsés távcsövem volt akkor, egy 60/700-as Carena kínai távcső.Nekem akkor az "nagy" műszer volt! Ahhoz képest nagyon jó minőségű volt.

Nos könnyed írásomat itt zárom hamarosan folytatom.Ne feledjétek Május 9.-én a Merkúr bolygó átvonul a nap előtt.Én tuti megnézem.

(Sz.Á.I.)

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!