Egy hét a csillagok alatt 2022

2022.08.15 09:21

A tavalyi bemutatót hatalmas sikernek éreztem.Igazából minden pontosan a terveimnek megfelelően alakult.Jó volt a reklám az újságokban,sok megosztás volt a facebook-on,más honlapokon is viszont találkoztam a mezőberényi távcsöves bemutató hírével.Ebből kiindulva úgy készültem hogy viszünk még ki pluszba egy távcsövet,így 3 állványon 5 távcső áll majd a rendelkezésre.A régebbi Meteor újságaimat is átnéztem és amelyik nem volt fontos nekem azt előkészítettem, jó lesz majd szétosztogatni.A baljós jelek már korán el kezdtek megjelenni.A 12V-os aksi amelyik az EQ6-ot látta volna el árammal,egyszerűen megadta magát.A  30cm-es Newton főtükre mosás után nem akart rendesen felfeküdni a foglalatában és rendkívül csúnya képet adott.Ezt csak sokadik szétszedésre tudtam helyrehozni.(mert hát ezt csak a csillagok alatt lehet látni ha nincs műcsillagod) Aztán jött a hír : a  kisteherautó amit a cégtől el kértem tavaly is,elromlott de adnak helyette másikat egy nagyobbat. Hmm ez nem is rossz, lesz hova pakolni.Igaz ennek a jobb hátsó lámpája nem világít de más baja nem volt.Mindegy csak guruljon! Az internetes újságokat figyelve valami nem stimmelt.Száraz ,semmitmondó cikkeket láttam,olvastam.Az egyik újság szinte másolta a másikat.A facebook-on se volt sok megosztás,a megyei lapban 1 nappal korábban hozták le hogy mezőberényben lesz valami.Na bumm....

 

A kis csapatot 19:15-re hívtam össze a Sportpályára hogy legyen időnk bőven összerakni a felszerelést.A kivitt technika az alábbi volt: 305/1500 Newton EQ6R mechanikán,254/1200 Newton egy 70/500 kisrefraktorral egy EQ5 mechanikán és egy 150/1200 refraktor egy 70/900 kisrefraktorral szintén egy EQ5 mechanikán.Miközben vártunk kezdett sötétedni,mi jól elbeszélgettünk de a látogatók nem akartak érkezni.Kezdésre vagyis fél kilencre mindössze 2 ember jelent meg,igaz ők Békéscsabáról jöttek át.Véletlenül csípték el a megyei lap előző napi cikkét és jöttek át még épp idejében.A binobenézős 15 cm-es refraktor lélegzetelállító képet adott a Holdról,ez a későbbi látogatóknál is beigazolódott.Este 9-kor viszont már jöttek az emberek a távcsövek körül 20-25 fő csoportosult,ezek nagy része jött és ment, a közeli önkormányzati támogatású buli vonzotta őket.Jöttek onnan is meg mentek oda is.Akik ténylegesen a bemutatón megfordultak talán elérte a 40-50 főt de a keménymag mindössze 10-14 fő volt ők a legvégéig kitartottak.Horváth Zoli jó pár saját tükröt csiszolt, ő a távcső típusokról és minőségükről adott útbaigazítást az érdeklődőknek. A Hold a poros légkört olyan szerencsétlenül világította meg hogy a halványabb mélyegeket nem volt értelme megmutatni.A Szaturnusz és a Jupiter az továbbra is a legjobb alanyok voltak,binobenézővel a Szaturnusz frenetikus volt! Mivel szerettem volna egy kicsit mélyebben beszélni a csillagászatról próba / szerencse alapján egy kis csillagspektroszkópiát vittem be a bemutatóba.A fényesebb csillagok (Gamma Cas,Altair) szép színes kontinuumját és a benne található elnyelési és/vagy kibocsájtási vonalait láthatták az érdeklődők természetesen magyarázat mellett.Hihetetelen volt hogy az embereknek rendkívül tetszett és javasolták hogy nézzünk még meg más csillagokat is!

 

Csak néhány mélyég került terítékre,a Hold nyugtáig nem volt jó a légkör erre.A vendégek jó része helyi lakos volt,de jöttek
a környékről is,Körösladányból,Csárdaszállásról,Békéscsabáról és  (egy a városunkban ismerőseinél vendégeskedő család) Budapestről is.A nagy dömping elmaradt,amit fejben elterveztem abból kevés valósult meg,kissé sokkolt az elején a 2 fő érdeklődő mint mennyiség,de hála istennek nem lett totális kudarc a bemutató.A segítőim nélkül nem jöhetett volna létre a bemutató így a végére álljon itt egy névsor:
Horváth Zoltán amatőrcsillagász (ő kezelte a 25 cm-es Newton távcsövet)
Kulich Béla János (amolyan Road /mindenes/ +sofőr)
Kulichné Varga Anikó (pakolászós)
a végére pedig a teherautót kölcsönadó cég:
Kolotech kft.

Utóiratként a tapasztalatom: A binobenéző egy kincs, használatát ajánlom mindenkinek. A StarAnalyser100 szintén egy kincs amivel fel lehet dobi a bemutatókat. Egy amatőr csak egy távcsövet kezeljen,akármilyen közel van a másik távcső.Én magam nem győztem vándorolni a 15cm-es lencsés és a 30-as tükrös között.A reklám nagyon fontos,legalább 1 héttel előtte hirdetni kell az országos és FŐLEG megyei újságokban!

Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!