Egy hét a csillagok alatt 2023 Gerla Wenckheim-kastély

2023.08.14 12:58

A történet ott kezdődött hogy a csillagászati bemutatót eredetileg tartó személy visszamondta egészségügyi problémákra hivatkozva a fellépést (én így tudom). A gerlai Wenckheim-kastély  az "Egy Hét A Csillagok Alatt"
országos rendezvény egyik Békés-Vármegye-i helyszíne volt.A már meghirdetett program veszélybe került hiszen szűk 2 héttel előtte megkérdőjeleződött a megtarthatósága.A főszervező Jakab Zsuzsanna (Gerlai Wenckheim Társaság Egyesület elnöke) ezért az országos csillagászati rendezvény egyik "főmuftijához" Dr. Barna Barnabáshoz fordult segítségért aki engem ajánlott megkeresni,mert Mezőberényben idén nem terveztem bemutatót, így biztos ráérek.Ez így is volt,csak a körülmények nekem nem igazán akartak kedvezni.Kulich Béla aki eddig minden bemutatón tudott nekem segédkezni,most nem tudott.Az ő autójában elfértünk a felszereléssel, mindennel (is) együtt,na ez most kiesett.Egyeztettem Zsuzsával hogy bizony kell egy jármű amiben elfér a teljes felszerelés, és ha még lehetséges vinnék ásványokat,kristályokat is.Ha minden sikerül egész jó kis csillagászati bemutató kerekedhet belőle! Na aztán Murphy beleköpött a levesbe.A jármű amivel értem jöttek a felszerelés fért be éppen,még a nyakunkon is táskák lógtak.De az ásványok nagy dobozai már nem.Pedig igencsak tetszett volna a közönségnek bizvást állíthatom! Gerlára megérkezve egy természetvédelmi előadás alatt gurultunk be a kastély kertjébe.Miután kipakoltunk és a távcső+állvány egyben állt,elkezdtek az emberkék szivárogni a távcső köré.MCSE/saját szóróanyagos kiadványos asztalról válogathattak és amíg sötétedésre vártunk a laptopomon lévő Vénusz,Hold felvételeimet mutogattam és a távcsövekről meséltem.Egy nagy műszert vittem amelynek hátán két kisebb cső volt rögzítve: 305/1500 Newton,102/500 refraktor,70/900 refraktor.A terv az volt hogy a 7cm-esen egy ASI462MC kamerával élőben mutatom mit látnak majd a várakozók amikor majd belenéznek a fő műszerbe.Az utazás nem tett jót, a kisebb csövek párhuzamosságán a 7cm-es eléggé kancsított a 30cm-eshez képest,de a keresőtávcsövem is több fokkal arrébb mutatta az irányt.Mivel nem volt sok idő a beállításra így csak a keresőt tudtam hozzávetőlegesen beállítani (így is 1 fokkal mellélőtt) de szerencsére sok éves tapasztalatből merítve a hibát mint "humán korrekciónáló"  sikerült orvosolni.A 7cm-est pedig nem használtam,helyette a laptopon a Stellárium program futott így nem vesztettünk sokat.A keresőmet itthon megvizsgálva az derült ki hogy a tartólába kiugrott és beszorult a csavaroknál ahol a papucsba igazodik.Ezt ma már kijavítottam.Szóval újabb tapasztalattal lettem gazdagabb: a felszerelés ha nem fér el kényelmesen egy járműben akkor bizony másik autó kell.A bemutatón a világosban kettős illetve többszörös csillagokkal kezdtünk,majd a csillagspektroszkópia jött.Úgy vettem észre hogy ez most nem tetszett úgy a jelenlévőknek mint Mezőberényben tavaly. Az Alcor/Mizar,a Vega,Arcturus,Polaris mind a vendégünk volt! Aztán csillagképekről beszélgettünk,hullottak a csillagok közben.Még űrszemét is befigyelt -2,-3 magnijával és leválló darabokkal.Találkoztam veterán fotósokkal,újságíróval,és egy Nyíregyházai amatőr kollégával is.
A tejút és a spirálkarok,az M11 vadkacsái ,de az Ngc 457 Bagoly-halmaz is tiszteletét tette.Kihangosítást is kaptam,akár rappelhettem volna is bár akkor biztos szétszaladtak volna az emberek,de én is mert nem szeretem ezt a műfajt.Közben zsíroskenyeret hagymával,paradicsommal kínálták az embereket én meg a Colámat iszogattam mert sok beszédnek sok alja de a folyadékvesztesége is.Sok téma kimaradt mert nem értem a többi végére.Az égbolt párás volt így nagyon nagy nagyítással a Szaturnuszt nem volt érdemes erőltetni,de azért szép volt.

Este 23:10-kor már csak a keménymag maradt fél órával később pedig csak én.A szervezőktől kaptam egy kis ajándékot kis vászon szatyorban, ha már nem fogadtam el pénzt. (Keresztény emberként a mottóm amit Jézus mondott: "Ingyen kaptátok, ingyen is adjátok!".) A vendégkönyv szerint 99 ember fordult meg a rendezvényen így valószínűleg nálam is.Jót nevettem azon hogy az újságban felfokoztak csillagásszá pedig csak amatőr vagyok.Na nem baj, remélem rászolgáltam 20:00-tól 24:00-ig erre a titulusra.

Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!