Egy hét a csillagok alatt Mezőberényben

2021.08.17 20:49
A mostani bemutató sokkal nagyobb hírfelületet kapott mint eddig.Gondoltam is hogy biza több ember lesz!Az eddigi tapasztalatom az volt hogy 40-50 ember ha eljött akkor sokan voltunk! Közben elkezdtem a készülődést,megszerkesztettem a plakátokat és a szórólapokat.
Fejemben körvonalazódtak milyen eszközöket fogok felvonultatni,milyen objektumokat és hogyan fogom őket bemutatni.
Barna Barnabás is meglátogatott,hozott nekem MCSE szórólapokat és Meteor számokat,évkönyveket.Ezt jó ötletnek tartottam ezért egy dobozba én még mellépakoltam azokat a régi Meteor újságokat
 amelyeket már nem olvasgattam.A saját szórólapjaimmal együtt szép nagy kupac szétosztható anyag gyűlt össze.Kulich Béla cimborámmal pedig a szállítást fixáltam le,már 6 éve ő segít a kitelepülésben, idén sem volt másképp.
Közben nem hagyott nyugodni egy gondolat hogy csak sokan lesznek,a rádióban és a netes újságokban is többször elhangzott Mezőberény neve mint csillagászati program.Régi haveromat Horváth Zoltánt felkerestem hogy nem-e akarna beszállni a "buliba", a 25cm-es Newton csak ő rá vár! Nem is kellett győzködni kapásból rábólintott! 
A fuvarozással felmerült egy kis probléma, ugyanis nem állt rendelkezésre vonóhorgos autó.Akkor bizony utánfutó kilőve.A helyzetet sikerült megmenteni a munkahelyemről kölcsönkért dobozos kisteherautóval.
Tehát minden szuper eddig. A nyomdában kaptam egy kis árengedményt a nyomtatott anyagokra.
Ez is szuper.A bemutató napján fél nyolcra voltunk a bemutató helyszínén a sportpályán.
Gondoltam van fél óránk kipakolni,rendezni a sorainkat.Nem számítottam arra hogy a látogatók is korábban 
jönnek.Szóval a távcsövek felállítása már lényegében közönség előtt zajlott.A 30cm-es Newtonomra szerelt 10cm-es kisrefraktor a rázkódástól elmászott a párhuzamból,az egyre dagadó tömeg hatására csak sacc/kábé állítottam be azt.Erre több idő kellett volna. 
Na mindegy. A terv szerinti kezdés besült, a Vénusz nagyon bekanyarodott az épületek mögé pedig úgy számoltam hogy látható lesz.
Ha nem Vénusz akkor Hold! Jött a "B" terv! Köszöntöttem a látogatókat és felhívtam figyelmüket az "ingyé" elvihető lapokra.
Voltak nagy csodálkozások a távcsöveknél pedig először csak kis nagyításon dolgoztunk!A horizonthoz közel a pára az hátráltatott minket, az égitesteket csak magasabb állásnál volt érdemes megmutatni.
A Szaturnusz és a Jupiter 2x lett bemutatva másodjára már magasabban álltak, 
ez meg is látszott a képen.Először a Szaturnuszon még a Cassini-rést sem láttam a 30cm-es Newtonnal! 
Na de utána....!!! 
Láthattunk a Jupiteren napfogyatkozást,az Alcor-Mizar híres 7-es rendszerét(ebből csak 3-at),a nyílthalmazokat,gömbhalmazokat.A Nyilas csillagkép szép objektumait elnyelte a pára sajnos. Vittem egy Hold lámpát is amelyen sötétben is tudtam magyarázni.
Több ismerősünk is sörrel és hideg üdítővel kedveskedett nekünk,egy fél tálca sör össze is gyűlt amit a bemutató végén elosztottunk egymás közt! A közönség reakciói sokszor a régi önmagamat idézte mikor először pillantottam meg a csillagos égbolt gyöngyszemeit.Minden annyira gördülékenyen ment,minden remek volt, biztos voltam benne hogy a jó isten is mosolyog! Pedig a megbeszélt menetrend felborult és mégis minden a helyére került!
A bemutató közben más községbe is meginvitáltak minket bemutatózni,de még bizonytalan formában.A körülbelül 100-150 ember, 21:30 magasságában tetőzött, 30 ember  tartott ki 23 óráig és éjfélre már csak mi voltunk a pályán.A szóróanyag 70 %-a, a Meteorok összes száma elfogyott.  
 
Végezetül álljon itt a résztvevők és segítők névsora:
Kulich Béla János  (mindenes és fotós)
Horváth Zoltán (amatőrcsillagász és fotós)
Szabó Álmos István (amatőrcsillagász és szervező)
Segítség:
Kolotech Kft. (furgon)
Ui.: Köszi srácok a sört!
Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!