Érdekes Holdfogyatkozás 2019.07.16. Szarva van a Holdnak!

2019.07.27 11:23
Az ez évi Holdfogyatkozás pontosabban részleges Holdfogyi úgy nézet ki olyan lesz mint a többi.Már amikor elkezdődött már akkor tudtam hogy ez más lesz....Először is elektromos hiba lépett fel a trafómnál ami 12V feszültséggel látja el a mechanikámat.Miután forrasztással kiküszöböltem még az elején , a fogyatkozás közepén jártam mikor az okulárkihuzat egyszerűen szétesett.Ilyet én még nem láttam ,egyszerre 4 csavar lazult fel és szó szerint kiesett a kihuzat a helyéről.Sikerült ezt a hibát is kijavítani igaz ez már a fogyatkozás terhére ment.Ezért készült relatíve kevés képem róla.De most jön a lényeg! A maximális kitakarás előtt egy különös jelenség ütötte fel a fejét!Az árnyékhatár két szélén szarvak jelentek meg!A látcsövön át nézve igen markáns fényes területek az árnyék mögött a Hold nyugati és keleti pereménél volt láthatóak.Ilyet még nem láttam pedig olyan sok Holdfogyatkozást láttam már hogy sokszor ki se mentem megnézni! Sikerült képet/képeket készíteni erről a 254/1200 Newtonommal.Mi lehet ez a jelenség? Hogyhogy most látom én ezt először? Elkezdtem kutatni a saját felvételeim közt van-e hasonló kép,ott nem találtam ilyet.Majd jött az internet de ott is többnyire negatív volt a tapasztalat.Közben más amatőrcsillagászok is el kezdtek kutakodni és bevonták a szakcsillagászokat is.(Már amennyire foglalkoztak vele.Később leírom miért írom én ezt). Szóval én is elkezdtem a szürkeállományomat tornáztatni,hát a képeimet kielemeztem.Az alábbi dologra jutottam: A világos részeken felföldek vannak ráadásul fiatal kráterek is előfordulnak,igaz ezek kicsiny kráterek de a kidobott anyaguk vékony permete már okozhat és okoz is fényesség növekedést a környezethez képest.A nagy kontraszt különbséget még tetézi hogy a felföldek körül sötét bazaltos kiöntések vannak.Úgy tűnik megvan a magyarázat.A szakcsillagászok is ezt az eredményt hozták ki.De! Azt is hozzátették a szakik hogy beleképzeljük/beleképzelhetjük a nagy kontrasztot vagyis a szemünk és agyunk megcsalhat minket.Ez fájt! A digitális technika elterjedésével mi is képeket készítünk és azokon is látszódik a szarv,ezen mit kell beképzelni? (Na innen tudom hogy nagyon nem foglalkozhattak vele mert letudták képzelgésnek...) Visszatérve a jelenségre még van egy gyanúm: A Földünk ekkor lépett ki egy részecskenyalábból,napszél áramlatból.Én el tudom képzelni hogy a Föld magnetoszférája "ráirányította" ezeket a töltött részeket a Hold egyes részeire.Az üvegesedett kőzetnél előfordulhat lumineszcencia jelensége,vagyis gyengén világíthat ha ionizáló sugárzás éri.Ilyen jelenség TLP formájában a Tycho kráternél már előfordult,hozzáteszem még nem végleges magyarázatként.Hogy mi a teljes igazság? Én még nem mondom ki rá az áment,figyelgetek és olvasgatok hátha találok valamit róla.Az biztos hogy a Holdfogyatkozások újra érdekelnek!!!!!!
 A fenti képen Horváth Zoltán felvétele a fogyatkozás menetéről.A rövid expozíciós idő miatt nem láthatóak az  árnyékhatár  mögött megbúvó  szarvacskák.
 Ezen a képen az 1,3 másodperc expozíció és a nagyobb távcső miatt már jól láthatóak a fényesebb vidékek.
 A  kép egy 254/1200  Newton távcsővel készültek.
  Ez pedig a teljes kép.
  Néhány link más felvételeihez:
 
Sz.Á.I.
 
 

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!