Két legyet egy csapásra!

2023.05.28 16:12

Ha a kedves olvasó a cikk elolvasása után kirohan a csillagos ég alá egy közepes/kis távcsővel már az egyik szóban forgó szupernóvát meg tudja nézni.Na de hogy miről is van szó.Két csillagrobbanást is sikerült rövid időn belül leészlelnem,majdnem egy éjszaka alatt.A halványabb objektum és robbanás egy 11,2 magnitúdós galaxisban amely a Szűz csillagképben található tőlünk 85 millió fényévre az Ngc 4995. Kora este sikerült leészlelni,világos és kicsit párás háttérnél vizuálisan semmit nem láttam belőle.A rendelkezésemre álló 1 óra alatt sikerült 13db. 3 perces és 10db. 1 perces expozíciós idejű felvételt tudtam készíteni.A felvételeken már megadta magát és a galaxismaggal megegyező fényességű szupernóva ott virított a laptop képernyőjén.Az SN2023gfo jelű II.típusú (magösszeomlásos) szupernóvát 16,2m-nál fedezték fel,a felvételemen ekkor már 15,6m körüli.Lehet hogy még fényesedik,érdemes figyelgetni,ha lesz még időm ránézek.A felvételt 305/1500 SkyWatcher Newton távcsővel,EQ6R mechanikán,ASI178MC/hh kamerával készítettem.A fényesség adatokat az összehasonlító csillagokról a Sky-Map.org oldalról írtam ki.

 Nézzük a másik már fényes csilaghalált! Szerencsére cirkumpoláris,így akinek jó nagy rálátása van az égre az most örülhet! Az M101 spirálisban szintén egy II.típusú robbanás történt.A körülmények rendkívül rosszak voltak a megörökítéséhez,a felvételen meg is látszik.2011-ben már volt egy másik szupernóva most megint megajándékoztat minket egy ilyen jelenséggel.A 21 millió fényévre lévő galaxis felületi fényessége kicsi,így a szupernóva teljesen csillagszerű mivoltával háttércsillaggal téveszthetjük össze! Az SN2023ixf jelű robbanást 14,9m-nál fedezték fel,e hónap 19.-én.A felvételemen én 11,7m körülinek találtam.

Sajnos csak 17db. 15 másodperces felvételt tudtam rögzíteni.A szél és a felhők ennyit engedtek,de a lényeg megvan.Szerencsére van korábbi felvételem a galaxisról így saját fotómmal is össze tudtam hasonlítani!

A felvételen jelölve a szupernóva hűlt helye,amúgy 2020-as a kép.Mint láthatjuk a szupernóva egy fényes és nagytömegű csillagkeletkezési helyen durrant el. Ez a felvétel is a 305/1500 SkyWatcher newton távcsővel,EQ6R mechanikán és ASI178MC/hh kamerával készült(mindkettő).Ezt a szupernóvát már egy 7cm-es objektívátmérőjű távcsővel is nagyon halvány pontként, de látni fogjuk.

Sz.Á.I.

 

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!