Újabb látogatás a Mosolygó Központi Óvodában

2024.03.04 18:55

Hát kérem szépen!  A Mosolygó Központi Óvoda vezető óvónője Kreiszné Szilágyi Tünde újból megkeresett,volna-e kedvem egy kis előadást tartani a csillagászatról a gyerekeknek.Persze megint igent mondtam,mert hát egy amatőrcsillagász jó ha népszerűsíti ezt a szép szakmát és a tudományt.Eredetileg jó időt mondott aznapra az időkép,de ahogy közeledett elseje úgy lett egyre rosszabb.A terv az volt hogy jó idő esetén a vetítés után kint az udvaron távcsövezünk, készültem hogy a Napot megnézzük az óvoda 60/900-as kistávcsövével,fabrikáltam egy Napszűrőt eredeti fémfóliával,de aztán nem kellett.De akkor mi legyen az attrakció vetítés után? A hőkamerámra gondoltam egyből,az mindig Jolly Joker! Készültem még egy kis ajándékkal is amit a vetítés végén szándékoztam odaadni. Megérkezésemkor az engem megpillantó gyerekek integettek és hangosan odaköszöntek: -Helló Álmos bácsi!- Az óvónénik már előtte pár nappal nagy beharangozót csináltak a gyerekeknek! Fél tízkor kezdődött az előadás kábé 25 gyerkőc és 3-4 óvónéni jelenlétében. Szóba kerültek a távcsövek,csillagvizsgálók hogy a csillagászok milyen eszközökkel dolgoznak.Majd a Holdat annak erősen kráterezett felszínét mutattam be saját felvételeim felhasználásával.Közben a gyerekek előadták azokat az "űrös" verseket amiket megtanultak.A kráterformálódás folyamatát is bemutattam a helyszínen kért gyurma és az otthonról hozott kerekre polírozott fluorit kristály segítségével.A zöld színű kristály kissé furcsa volt de más kerek kövem nem volt így most ez játszotta az aszteroida szerepét.A gyurmában megmaradt nyoma olyan volt mint egy kráter! Ezt aztán a gyerekek megnézhették és akár meg is tapogathatták.Persze az előadás nem volt merevnek tervezve,a közben kérdezgető gyerekek és a beszélgetés velük színesebbé,tartalmasabbá tették az előadást.Az űrhajókról is beszéltem,a szilárd és a folyékony rakéták működését is szemléltettem gyufa és egy kicsi gázforrasztó segítségével.Az első 1 óra hamar elrepült csak néhány gyermek volt akik inkább játszani szerettek volna,azokat átvitték a szomszédos terembe.Mikor már a többiek is fáradtak nagyobb lépésekben haladtam én is.A vetítés végén előkerült az ajándékok amit vittem.Egy modern űrkutatásról szóló, szép képekkel és érdekes írásokkal teleírt nagyméretű színes füzet volt az egyik amit nem sokkal később már az asztalnál nézegették a kis csillagászok.A másik két ajándék egy-egy poszter volt.Az egyik a Naprendszert mutatta be, a másik egy szép mélyég felvétel az M44 nyílthalmazról a Fiastyúkról. Utána következett a hőkamera! Jókat nevettek a gyerekek ahogy meglátták egymás hőképét,kinek mennyire vöröseslila a feje! A legvége fél 12-kor jött el, amikor is kaptam egy kis útravalót,tábla csokit ,egy doboz gyümölcsteát és egy papír űrhajóst a gyerekektől és az óvónőktől.Ezúton köszönöm nekik a meghívást,a vendéglátást és a fényképeket! 

 

 

 

 

   Ui.: A képen ne keressétek a csokit,a fotózás előtt megettem...

Sz.Á.I.

Elérhetőség

Szabó Álmos István Facebook-on is megtalálsz!